Spółka w Szwajcarii – dlaczego warto założyć firmę w Szwajcarii?

Spółka w Szwajcarii – dlaczego warto założyć firmę w Szwajcarii?
Michał Gawlak

Michał Gawlak

Partner, Radca Prawny
  • 11%
    Stawka podatkowa
  • 5 dni
    Czas założenia spółki
  • 20000 CHF
    Kapitał minimalny

Szwajcaria to jeden z najbogatszych krajów świata. Ma ugruntowaną pozycję lidera jakości życia i poziomu funkcjonowania administracji publicznej. Co zyskasz zakładając spółkę w Szwajcarii? Dla kogo rejestracja firmy w Szwajcarii jest dobrym rozwiązaniem? Rejestracja spółki w Szwajcarii to rozwiązanie doskonałe dla osób szukających renomy, prywatności, sprawiedliwych podatków i dostępu do szwajcarskich usług socjalnych.

Data ostatniej modyfikacji: 12.01.2023

Spis treści

Ogólne informacje o Szwajcarii

Szwajcaria to federacja dwudziestu sześciu kantonów, z których każdy cieszy się dużą samodzielnością. Wybór lokalizacji dla spółki to nie tylko różne stawki podatkowe, to również różne języki urzędowe. Najmniej ludny kanton liczy sobie raptem 15 000 mieszkańców – ma swojego prezydenta i swoja konstytucję. Najmniejszy, Bazylea, 37 km2. Szwajcaria nie jest członkiem Unii Europejskiej, stąd np. nie obowiązują na jej terytorium unijne dyrektywy i rozporządzenia. Można jednakże wjechać do Szwajcarii bez kontroli paszportowej, kraj ten jest stroną układu z Schengen.

Czy Szwajcaria jest rajem podatkowym? Dowiedz się jaki podatek CIT, PIT lub VAT zapłacisz w Szwajcarii z naszego artykułu o podatkach w Szwajcarii

Dlaczego warto założyć spółkę w Szwajcarii

Szwajcaria to kapitalistyczne supermocarstwo socjalne. Obywatele objęci są doskonałą opieką zdrowotną oraz możliwością otwarcia biznesu z perspektywą szybkiego rozwoju dzięki dostępowi do infrastruktury, wykwalifikowanej kadry i stabilnego systemu prawnego.

Renoma

Szwajcaria kojarzy się renomą. Firma która prowadzi sprzedaż poprzez spółkę Szwajcarską zyskuje w oczach odbiorców, niska jakość szwajcarskich produktów, czy usług to rzadkość. Podmiot szwajcarski wskazuje na zamożność udziałowców – kapitał zakładowy to minimum 20 000 CHF dla GmbH. Dla porównania w przypadku polskiej sp. z o.o. jest to 5000 PLN, a PSA – nawet 1 PLN). Reasumując, prowadzących biznes pod szyldem spółki szwajcarskiej dajesz podświadomie do zrozumienia, że masz kapitał i oferujesz odpowiednią jakość.

Anonimowość

Szwajcaria ceni sobie anonimowość w biznesie. System szwajcarski został tak skonstruowany, żeby chronić udziałowców spółek przed dostępem do zbyt wielu danych osobowych. W przypadku gdy udziałowiec jest jednocześnie wyłącznym rezydentem szwajcarskim, Szwajcaria niechętnie dzieli się informacjami z administracjami podatkowymi państw trzecich. Spółka w Szwajcarii jest więc dla tych którzy stawiają na anonimowość np. ze względu na konkurencję w biznesie.

Wielość instytucji finansowych

Szwajcaria to światowa stolica bankowości – w Szwajcarii siedzibę ma ponad 200 banków. Większość typów biznesów znajdzie tam właściwą dla siebie instytucję finansową. Banki szwajcarskie oferują:

  • dostęp do systemu SEPA;
  • konta wielowalutowe;
  • rachunki w walutach obcych;
  • platformy forex
  • narzędzia inwestycyjne
  • usługi private bankingu
  • oferty finansowania dla rokujących przedsięwzięć biznesowych.

Akceptacja kryptowalut i nowych technologii

Szwajcaria znana jest również z przychylności kryptowalutom (np. można tam płacić podatki za pomocą kryptowalut). Firmy inwestujące w technologię blockchain mogą liczyć na wsparcie np. stowarzyszenia Crypto Valley w Zug, które oferuje globalny networking „blockchainowy”.

Korzystne rozwiązania podatkowe w Szwajcarii – czyli co zyskam zakładając spółkę w Szwajcarii

Co zyskasz zakładając spółkę w Szwajcarii? Przede wszystkim atrakcyjne, sprawiedliwe opodatkowanie dochodów korporacyjnych oraz prywatnych. Nie jesteś katolikiem i nie chcesz płacić podatku kościelnego? Proszę bardzo – wystarczy to zadeklarować. Opodatkowanie zależne jest od kantonu – dobrze obrazuje to mapa:

Co zyskam zakładając spółkę w Szwajcarii? dla kogo jest spółka w Szwajcarii?
Opodatkowanie PIT w Szwajcarii

Niski CIT

Tytuł może wprowadzać w błąd – łatwo można założyć spółkę która będzie efektywnie opodatkowana na poziomie nawet 30%. Stawka CIT zależy od połączenia stawek: municypalnej, kantonalnej i federalnej. Jeśli więc zakładana spółka ma swoja siedzibę (ale uwaga – rzeczywistą siedzibę z której realizowane są czynności prowadzenia spraw spółki) w Zug, wówczas skorzystamy z niskiego, ok. 12% podatku CIT – czy to czyni z Szwajcarii raj podatkowy?

Niski VAT

Dla firm działających lokalnie (świadczących usługi dla których miejsce świadczenia jest w Szwajcarii lub realizujących dostawy do Szwajcarii) obowiązuje VAT. Jego stawka jednak to tylko 7,7%! To 3 razy mniej niż podstawowa stawka tego podatku w Polsce. Przy niższych podatkach, kraj ten utrzymuje wysoki standard funkcjonowania administracji – może jedną z przyczyn to stabilność prawa? Miła odmiana w porównaniu do ustawodawczego rollercoastera który fundują nam krajowi politycy.

Niski PIT

Co odróżnia Szwajcarię od innych krajów Europy Zachodniej? Stosunkowo niskie podatki osobiste. Szwajcaria owszem stosuje podatek od bogactwa – tzw. wealth tax, jednak jest on niski – zależy od wartości majątku i zawiera się w przedziale do 0,3%. Podatki dochodowe zależą od miejsca zamieszkania – np. w kantonie ZUG podatek dochodowy wynosi ok 22% dla majątku o wartości 1 mln CHF i, jednocześnie, dochodu o wysokości 1 mln CHF. Administracja skarbowa udostępniła narzędzie do samodzielnego wyliczenia kwoty zobowiązania pod tym adresem. Mamy więc polskie stawki i szwajcarską jakość. Oczywiście dla dochodu 100 000 CHF – podatek ten wyniesie jedynie 8,33%. Właśnie ten fakt jest dowodem na urzeczywistnieniem sprawiedliwości podatkowej w kraju helwetów.

Założenie spółki w Szwajcarii – krok po kroku

1. Dokumentacja

Przygotowanie do rejestracji spółki to, poza oczywiście fazą odpowiedzi na pytanie dlaczego, przygotowanie dokumentacji. Podstawowe KYC (know your client) obejmuje: przedstawienie kopii paszportu (najlepiej notarialnie poświadczonej), rachunek za media potwierdzający adres klienta.

Po przedstawieniu się w/w dokumentami przychodzi część dot. samej rejestracji. Otóż jeśli udziałowcem spółki jest inna spółka wówczas dokumentami, które należy przygotować do rejestracji są dokumenty korporacyjne tej spółki. Zazwyczaj są to: akt założycielski (umowa spółki), odpis z rejestru z klauzulą Apostille, często – dokumenty wewnętrzne (np. uchwała zarządu, wspólników). Przy udziałowcu, osobie fizycznej, konieczny będzie paszport.

Spółka musi powołać lokalnego dyrektora – osobę która ma lokalną rezydencję. Warto pamiętać, że zwykle można skorzystać z usługi lokalnego dyrektora nominowanego – adwokata, który może pełnić tę funkcję np. do czasu uzyskania rezydencji przez klienta udziałowca.

2. Konto bankowe do wpłaty kapitału

Spółka szwajcarska musi wpłacić kapitał zakładowy przez wpisem do rejestru. W tym celu otwierany jest w banku dedykowany rachunek na który udziałowiec przelewa kapitał początkowy spółki.

3. Wizyta u notariusza i rejestracja spółki w rejestrze

Rejestracja spółki szwajcarskiej odbywa się dwuetapowo – w pierwszym etapie akt założycielski spółki sporządzany jest przez lokalnego notariusza. Dopiero po etapie notarialnych następuje zgłoszenie spółki do rejestru sądowego. Spółka w organizacji z chwilą wpisu nabywa pełną osobowość prawną – podobnie jak spółki kapitałowe w Polsce.

4. Otwarcie konta bankowego

Otwarcie konta bankowego w Szwajcarii jest zdecydowanie prostsze niż w innych lokalizacjach w UE. Szwajcaria przyjmuje „sensownych” inwestorów z otwartymi rękami. Szwajcarski bank może poprosić o biznes plan, sprawdzić pochodzenie majątku – jednakże jeśli przedsięwzięcie biznesowe „ma sens” – otwarcie rachunku będzie stosunkowo proste.

Co zyskam zakładając spółkę w Szwajcarii?

Spróbujmy podsumować korzyści:

Anonimowośćbrak rejestru beneficjentów rzeczywistych i publicznego rejestru akcjonariuszy / udziałowców
Podatkiniski VAT (7,7%), PIT i CIT (łącznie ok 22%)
Kryptowalutyprzychylność rozwiązaniom opartym na blockchain
Bankowośćda się otworzyć konto w lokalnym banku! To nie Malta lub Cypr
Renomafirma w Szwajcarii to reputacja rozpoznawana na całym świecie
Korzyści z rejestracji spółki w Szwajcarii

Rejestracja spółek w Szwajcarii

W państwie Helwetów tajemnica bankowa, poufność i anonimowość to główne cnoty. Jednocześnie Szwajcaria ma jeden z najstarszych, a zarazem najbardziej stabilnych systemów bankowych na świecie. To świetne miejsce do prowadzenia firmy. Znajdziesz tu prosty i transparentny system podatkowy.

Po założeniu spółki istnieje możliwość ubiegania się o rezydencję w Szwajcariiktórą uzyskuje się już po upływie 30 dni. Dzięki uzyskaniu statusu rezydenta podatkowego Szwajcarii, prowadząc tam spółkę akcyjną, możesz zachować pełną anonimowość.

Spółka w Szwajcarii daje znaczne korzyści, może też zapewnić anonimowość i pozytywnie wpłynąć na wizerunek prowadzonej przez Ciebie działalności. W przyjaznym otoczeniu biznesowym i podatkowym prowadzenie firmy jest dużo prostsze.

Szukasz bezpiecznego miejsca dla swoich pieniędzy? Potrzebujesz większej anonimowości? Skorzystaj z przywilejów, jakie daje szwajcarska bankowość i stabilny system polityczny. Postaw na prestiż oraz sięgnij po nowe możliwości, a my zajmiemy się formalnościami. Skontaktuj się z nami.

Rejestracja spółki w Szwajcarii – często zadawane pytania

Czy spółkę w Szwajcarii może założyć obcokrajowiec?

Tak

Czy Polak może dyrektorem w spółce szwajcarskiej?

Tak, ale nie wyłącznym. Spółka szwajcarska musi w swoim organie zarządzającym mieć szwajcarskiego rezydenta.

Jaki jest kapitał minimalny który należy wpłacić przy zakładaniu spółki w Szwajcarii?

Minimalny kapitał spółki GmbH wynosi 20 000 CHF.

Wyróżniony ekespert

Michał Gawlak

Partner, Radca Prawny

Rejestracja spółki w Szwajcarii

Państwo Helwetów znane jest ze swojego przyjaznego systemu finansowego i tajemnicy bankowej. Osoby oraz przedsiębiorstwa o globalnej reputacji wybierają Szwajcarię także ze względu na konkurencyjną, stabilną gospodarkę, praworządność czy wykwalifikowaną siłę roboczą. Zalet tego państwa jest więcej, a wszystkie one sprawiają, że nie brakuje chętnych, aby założyć i prowadzić spółkę w Szwajcarii. Z tego wpisu dowiesz się jakie są wady i zalety firmy w Szwajcarii i czy warto ją założyć.

Kto może założyć firmę w Szwajcarii?

Obowiązujące w Szwajcarii prawo umożliwia zakładanie firm zagranicznym rezydentom. W celu rozpoczęcia działalności należy spełnić określone wymagania, które różnią się w zależności od obywatelstwa.

Łatwiejszą drogę do otwarcia spółki w Szwajcarii mają obywatele Unii Europejskiej i EFTA, czyli Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu. W celu założenia firmy trzeba zarejestrować się w lokalnym kantonie, aby uzyskać stosowne pozwolenie. W kolejnym kroku należy przedstawić dowód prowadzenia działalności np. numer VAT, szczegółowy biznesplan czy wpis do rejestru handlowego. Po dopełnieniu formalności spółka zostaje formalnie zawiązana.

Obywatele spoza UE/EFTA muszą uzyskać zezwolenie na pobyt. W tym celu należy złożyć wniosek do lokalnych władz kantonalnych. Jednak wymagań jest więcej i dotyczą one np. konieczności udowodnienia, że biznes przyniesie korzyści dla szwajcarskiego rynku pracy. Co istotne, osoba spoza UE/EFTA będąca w związku małżeńskim z obywatelem Szwajcarii lub stałym rezydentem nie musi trzymać się wspomnianych wytycznych.

Spółka w Szwajcarii powinna spełniać określone wymagania, w tym finansowe. Wysokość kapitału zakładowego uzależniona jest od typu zakładanej firmy i jej struktury prawnej. O formalności możesz zadbać we własnym zakresie, ale nasi doświadczeni pracownicy chętnie zrobią to za Ciebie. Skontaktuj się z nami.

Prowadzisz działalność e-commerce?

Zastanawiasz się nad ekspansją zagraniczną? Świetnie trafiłeś! Specjalizujemy się w zagranicznej optymalizacji handlu internetowego. Umów konsultację z naszym ekspertem – mec. Michałem Gawlakiem – już dzisiaj.

Formy prawne firm w Szwajcarii

Forma prowadzonej działalności wpływa na wiele elementów prowadzonego biznesu. Zależy od tego wysokość kapitału zakładowego i podatków, a także powszechnie znana oraz szanowana tajemnica bankowa. Dlatego wybór struktury biznesowej to ważna decyzja, którą warto dobrze przeanalizować.

Formy prawne firm w Szwajcarii:

  • firma jednoosobowa lub jednoosobowa działalność gospodarcza;
  • spółka jawna;
  • spółka komandytowa;
  • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością/spółka akcyjna (SA/AG);
  • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (GmbH/Sarl);
  • spółdzielnia.

Większość Klientów wybiera dwie struktury biznesowe: odpowiednik polskiej spółki z o.o. (GmbH) lub polskiej spółki akcyjnej (AG). Do otwarcia GmbH potrzebny jest kapitał zakładowy w wysokości 20 000 CHF, a w przypadku AG – 100 000 CHF. Wśród tych dwóch form dominują spółki akcyjne. Dzieje się tak dlatego, że umożliwiają one zachowanie pełnej anonimowości przez fakt emisji akcji na okaziciela.

Zdobycie rezydencji podatkowej w Szwajcarii i utrata polskiego odpowiednika daje możliwość uzyskania pełnej anonimowości co do Twojej osoby i sytuacji finansowej w stosunku do władz państw trzecich, w tym Polski.

Spółka w Szwajcarii to rozwiązanie, po które sięgają głównie osoby zamożne. Najczęściej rejestracja firmy w państwie Helwetów wiąże się jednocześnie z transferem majątku do tamtejszych banków.

Firmowe podatki w Szwajcarii

Wszystkie przedsiębiorstwa będące podmiotami prawnymi, jak chociażby GmbH, muszą płacić podatek od osób prawnych w Szwajcarii. Jednoosobowa działalność gospodarcza i spółka jawna odprowadzają podatek dochodowy od indywidualnego udziału w zyskach.

Z kolei w przypadku zagranicznych firm i spółek zależnych w Szwajcarii zobowiązanie podatkowe powstaje od dochodu uzyskanego w tym państwie. Państwo Helwetów podpisało wiele umów, które pozwaliły uniknąć podwójnego opodatkowania.

W Szwajcarii podatki od osób prawnych pobiera się na poziomie kantonalnym i federalnym. Warto podkreślić, że istnieje szereg zwolnień, potrąceń oraz kredytów, o które można się ubiegać. Warunki ich przyznawania i wysokość uzależnione są od zasad obowiązujących w konkretnym kantonie.

Firma uzyskująca obroty powyżej 100 000 CHF musi zarejestrować się jako płatnik VAT. W 2021 r. stawka tego podatku wynosiła w Szwajcarii 7,7%. Należy zauważyć, że w przypadku niektórych towarów, jak np. żywność i książki, jest ona obniżona. Spółka z obrotami poniżej 100 000 CHF może, ale nie musi zarejestrować się jako płatnik VAT.

Chcesz pozbyć się wysokich podatków? Myślisz o większej anonimowości i poufności w kwestii swoich finansów? Wiemy, jak Ci pomóc. Zostaw swój kontakt, a my oddzwonimy do Ciebie.

Spółka w Szwajcarii i kwestie administracyjne

Firmy działające w Szwajcarii są zobligowane do prowadzenia i przechowywania ewidencji swoich rachunków przez dziesięć lat. Jednak szczegółowość gromadzonych informacji uzależniona jest od wielkości firmy.

Zakres prowadzenia księgowości

Firmy zobligowane do prowadzenia pełnej księgowości i sporządzania sprawozdań finansowych:Firmy, które mogą prowadzić księgowość metodą kasową (wyłącznie ewidencja przychodów i kosztów):
Osoby prowadzące jednoosobową działalność i spółki osobowe, które wypracowały przychody ze sprzedaży w minionym roku obrotowym na poziomie minimum 500 000 CHF.Osoby prowadzące jednoosobową działalność i spółki osobowe, które wypracowały przychody ze sprzedaży poniżej 500 000 CHF.
Osoby prawne – spółki, fundacje i stowarzyszenia.Stowarzyszenia i fundacje, które nie muszą być wpisane do rejestru handlowego.
Fundacje zwolnione z wymogów audytu zgodnie z art. 83b.2 szwajcarskiego kodeksu cywilnego.
Spółka w Szwajcarii – księgowość

Wszystkie podmioty prawne w Szwajcarii muszą przeprowadzać coroczny audyt. Wyjątkiem są firmy, które mają mniej niż 10 pracowników, a ich właściciele jednogłośnie decydują się na rezygnację z badania. Mniejsze firmy przechodzą uproszczoną ocenę. Sytuacja się zmienia, gdy zachodzi potrzeba przeprowadzenia tzw. pełnego audytu. Kiedy należy go wykonać?

W przypadku pełnego audytu należy spełnić 2 z 3 poniższych kryteriów:

  • suma bilansowa 20 mln CHF;
  • przychód 40 mln CHF;
  • 250 pełnoetatowych pracowników.

Jeśli spełniony jest tylko jeden warunek, podmiot nie musi wykonywać kompleksowego audytu – wystarczy wariant uproszczony. Można też całkowicie zrezygnować z jego przeprowadzania.

Spółka w Szwajcarii: Wymagania dotyczące rejestracji firmy

Każda firma w Szwajcarii musi zarejestrować swoją nazwę. Służy do tego platforma internetowa EasyGov. Nazwa przedsiębiorstwa powinna być unikatowa, a listę już zarejestrowanych znaleźć można w centralnym indeksie nazw firm.

Nazwy działalności jednoosobowych muszą zawierać nazwisko założyciela. Z kolei w nazwie spółki powinno znaleźć się nazwisko przynajmniej jednego ze wspólników. W momencie rejestracji Twoja firma zostaje automatycznie wpisana do Szwajcarskiego Rejestru Firm i Przedsiębiorców (BER), uzyskuje też indywidualny numer identyfikacyjny (UID).

W Szwajcarii istnieje rejestr handlowy. Muszą się w nim znaleźć wszystkie firmy, które mają obroty poniżej 100 000 CHF. Z tego obowiązku wyłączone są jednoosobowe działalności gospodarcze. Wymagania co do informacji na temat spółki zależą od formy prawnej.

Spółka w Szwajcarii musi być zarejestrowana, aby uzyskać ubezpieczenie społeczne i podatek. Podmiot ma obowiązek wykupienia ubezpieczenia biznesowego. W niektórych branżach wymagane jest zdobycie licencji lub pozwolenia na prowadzenie działalności.

Procedura rejestracji spółki w Szwajcarii – najważniejsze informacje

Rejestracja spółki:

  • Rejestrację spółki rozpoczynamy od wpłacenia kapitału na tymczasowe konto bankowe spółki.
  • Następnie należy sporządzić akt założycielski wraz z statutem spółki, które muszą zostać potwierdzone notarialnie – czynność tą realizujemy w trakcie wizyty w Szwajcarii jednocześnie łącząc procedurę otwarcia spółki z meldunkiem w wybranym kantonie.
  • Dokumenty wraz z wnioskiem o rejestrację należy złożyć w Rejestrze Handlowym.

Udziałowcy:

Nie ma żadnych ograniczeń odnośnie liczby udziałowców jednakże wymagany jest minimum jeden wspólnik do założenia spółki (może być to osoba fizyczna lub prawna). Oczywiście dopuszczalni są zagraniczni udziałowcy.

Zarząd:

Minimum jeden członek zarządu. Członkowie zarządu mogą reprezentować firmę na zewnątrz. Przynajmniej jeden reprezentant musi mieszkać w Szwajcarii – istnieje możliwość zatrudnienia dyrektora nominowanego.

Nadzór:

Nadzór nad firmą sprawują audytorzy. Są oni powoływani kiedy spółka przez dwa następujące po sobie lata spełnia 2 z 3 warunków: wartość wszystkich aktywów przekracza 20 milionów CHF; osiąga zyski na poziomie 40 milionów CHF; średnio w ciągu roku zatrudnia minimum 250 pracowników.

Siedziba:

Spółka musi mieć adres rejestrowy – siedzibę w którymś z kantonów Szwajcarii. Wybór kantonu ma daleko idące skutki – decyduje o języku urzędowym spółki, jej opodatkowaniu oraz prawie publicznym rządzącym jej funkcjonowaniem. Rekomendujemy otwarcie spółki z kantonach Glarus lub Appenzell ze względu na niską stawkę podatku dochodowego od osób prawnych.

Termin:

Czas założenia spółki to około 5 dni roboczych

Kapitał:

Kapitał minimalny wynosi 20000 CHF i musi on być wpłacony w całości w momencie rejestracji spółki.

Podatki i finanse

W Szwajcarii podatek od osób prawnych jest pobierany na dwóch poziomach: rządowym (8,5%) i kantonów. Dochody szwajcarskich spółek (lub spółek zależnych) podlegają tej samej rządowej stawce podatku, natomiast na poziomie kantonów stawki się różnią. Rejestrujemy spółki w kilku kantonach. Najchętniej wybierane to Zurych z efektywną stawką podatku (w tym podatku federalnego) to Zug, Glarus i Appenzell. W praktyce spółki naszych klientów opodatkowane są 13% podatkiem od dochodów od osób prawnych. W Szwajcarii nie obowiązują przepisy CFC, a rezydenci podatkowi Szwajcarii cieszą się zwolnieniem z podatku zysków kapitałowych (wykorzystywane przez posiadaczy kryptowalut) oraz preferencyjnym opodatkowaniem dywidendy (podatek od dywidendy kalkulowany od 60% kwoty wypłaconej dywidendy).

W Szwajcarii oficjalne wsparcie dla inwestycji na poziomie rządowym jest niewielkie. Jednakże rząd oferuje dofinansowane w 25% pożyczki na wydatki infrastrukturalne (turystyka, komunikacja i szkolenia). Władze kantonów proponują wiele ulg podatkowych, zwłaszcza w regionach rolniczych.

Księgowość

Spółka szwajcarska musi prowadzić rachunkowość oraz sporządzać coroczne sprawozdania finansowe. W Szwajcarii wydatki prywatne często mogą być zaliczane do kosztów uzyskana przychodów spółki szwajcarskiej – nawet wydatki na pojazd prywatny są w pełni odliczane od dochodu.

Stawka podatku:• Podatek dochodowy: 12% – 24% (podatek federalny + kantonu), Minimalny podatek od spółek GmbH i AG w wysokości 1092 € w pierwszym roku, 1750 € od spółek GmbH w drugim roku i 3500 € od spółek AG.
• Podatek od zysków kapitałowych: 25%
• Należności licencyjne 20%
• Przychód spółek zagranicznych: 25%
• Podatek lokalny (pracownicy): 3% wynagrodzenia brutto
• VAT: 7,7% Brak podatku majątkowego lub od osób prawnych.
Kapitał minimalnyMinimum 20000 CHF – GmbH, 100 000 CHF – AG
UdziałowcyMinimum jeden wspólnik.
Zagraniczni udziałowcyTak. Przy spółce AG i akcjach na okaziciela oraz zmianie rezydencji podatkowej – pełna anonimowość
ZarządWymagany miejscowy dyrektor
Holding zagranicznyTak
Rezydencja podatkowa os. fiz. zatrudnienie we własnej spółce (pensja min. 4000 CHF / mies.), ewentualnie na zasadzie – self sufficient, tj. posiadania środków na utrzymanie
Termin5 dni od otrzymania wszystkich dokumentów
SiedzibaAdres firmy, wirtualne biuro w wybranym kantonie
KsięgowośćProwadzenie ksiąg rachunkowych oraz obowiązkowe roczne sprawozdania finansowe.
Spółka w Szwajcarii – ogólne informacje

Lokalne prawo pracy

Prawa pracownika:

Szwajcarskie prawo pracy jest bardzo liberalne. Firmy mogą zatrudniać i zwalniać pracowników wedle własnego uznania.

Czas pracy:

Maksymalny czas pracy wacha się od 45 do 50 godzin tygodniowo w zależności od zajmowanego stanowiska i sektora gospodarki w jakim działa firma. Układy zbiorowe lub indywidualne umowy o pracę mogą zmniejszyć liczbę godzin nawet do 43 tygodniowo. Pracodawca musi przyznać pracownikowi 4- tygodni płatnego urlopu.

Płace:

Warto pamiętać, że w Szwajcarii minimalne wynagrodzenie za pracę przekracza 3000 CHF / mies. Tam gdzie nie działają związki zawodowe wynagrodzenie jest ustalane indywidualnie i są zależne od panujących warunków ekonomicznych. W pozostałych przypadkach stawki są ustalane przez układy zbiorowe.

Ubezpieczenia społeczne:

Federalne ubezpieczenie emerytalno-rentowe jest obowiązkowe dla całego personelu. Składka wynosi 10.3% rocznego wynagrodzenia brutto i jest równo podzielona między pracownika i pracodawcę.

Ubezpieczenie na wypadek bezrobocia jest obowiązkowe dla wszystkich zatrudnionych. Wkład wynosi 2,2% dla wynagrodzenia do 126000 CHF a 1% powyżej tej kwoty i jest on równo podzielony między pracownika i pracodawcę.

W każdym kantonie obowiązkowe są zasiłki rodzinne. Wysokość składek na nie zależy od kantonu.

Ubezpieczenie zdrowotne również jest obowiązkowe ale organizowane jest prywatnie na indywidualnych zasadach.

Rozwiązanie stosunku zatrudnienia:

Nie ma żadnych restrykcji w przypadku zwolnienia. Okres wypowiedzenia wynosi miesiąc dla pracowników, którzy przepracowali mniej niż rok, 2 miesiące dla zatrudnionych do 9 lat oraz 3 miesiące dla tych, którzy pracują dłużej niż 9 lat. Termin wymówienia może wydłużony za porozumieniem stron i liczy się go od końca miesiąca, w którym wypowiedzenie zostało złożone. Jeżeli pracodawca planuje grupowe zwolnienia, musi to najpierw skonsultować z podwładnymi. Firmy zazwyczaj oferują hojne odprawy dla zwalnianych pracowników (zwłaszcza gdy powodem jest restrukturyzacja).

Chcesz założyć spółkę w Szwajcarii?

Kontakt

Kontakt

Skontaktuj się z nami wypełniający formularz znajdujący się na dole strony.
Pamiętaj, im więcej informacji podasz nam na początku współpracy, tym szybciej będziemy w stanie przygotować dla Ciebie ofertę. Jeśli uznamy to za konieczne ze względu na zakres zapytania zaproponujemy Ci płatną konsultację mającą na celu przygotowania dla Ciebie oferty z elementami planowania podatkowego.

Płatność

Płatność

Wybierz metodę płatności – akceptujemy przelewy oraz płatność kartą kredytową/debetową oraz blikiem.

Etap zbierania informacji niezbędnych do założenia spółki

Etap zbierania informacji niezbędnych do założenia spółki

Po akceptacji naszej oferty wyślemy Ci listę informacji i dokumentów, których będziemy potrzebowali żeby szybko i skutecznie założyć dla Ciebie spółkę. Na tym etapie nasi specjaliści służyć Ci będą fachową poradą i doświadczeniem umożliwiającym sprawne zebranie wymaganych dokumentów i informacji.

Odbiór dokumentów spółki

Odbiór dokumentów spółki

Po rejestracji spółki poinformujemy Cię o uzyskaniu dokumentów – możemy je wysłać do Ciebie kurierem, bądź umówić się na ich odbiór w siedzibie kancelarii. Jeśli wybrałeś usługę założenia rachunku bankowego wymagającą osobistego stawiennictwa, nasz specjalista przekaże Ci dokumenty spółki przy okazji asysty w założeniu rachunku bankowego.

Wyróżniony ekespert

Michał Gawlak

Partner, Radca Prawny

Jesteś zainteresowany?

    Cel założenia spółki
    Wstępna konsultacja obejmująca optymalizację struktury
    Kancelaria CGO Legal CGO Finance