Spółka w Luksemburgu – dlaczego warto założyć firmę w Luksemburgu

Spółka w Luksemburgu – dlaczego warto założyć firmę w Luksemburgu
Michał Gawlak

Michał Gawlak

Partner, Radca Prawny

Ogólne informacje

  • 18%
    Stawka podatkowa
  • 2 tygodnie
    Czas założenia spółki
  • 12500€
    Kapitał minimalny

Księstwo Luksemburga położone jest w Europie Zachodniej i graniczy z Belgią, Francją oraz Niemcami. Jest to kraj wysoko rozwinięty, w którym dominują usługi (70% PKB), szczególnie te z sektora bankowego. Luksemburg to jeden z najważniejszych ośrodków finansowych świata. Na jego terenie siedzibę ma 166 banków, w tym Europejski Bank Inwestycyjny. Z tego wpisu dowiesz się jak założyć firmę w Luksemburgu oraz jakie są jej wady i zalety.

Formy prawne działalności gospodarczej w Luksemburgu

W księstwie rozpoczynające działalność firmy zaliczyć można do jednej z trzech kategorii: działalności handlowej, zawodów rzemieślniczych lub wolnych zawodów. Formalności związanych z założeniem firmy jest mało, a sam proces jest prosty. W przypadku większych przedsiębiorstw należy wziąć pod uwagę prawo pracy i zapoznać się z przepisami podatkowymi. Wśród dostępnych form prowadzonej działalności są także spółki.

Spółka w Luksemburgu – rodzaje:

  • Societe a Responsabilite Limitee (SARL) – sp. z o.o.;
  • Societe Par Actions, Societe Anonyme – spółka akcyjna;
  • Societe En Nom Collectif – spółka jawna;
  • Societe En Commandite Par Actions – spółka komandytowo-akcyjna.

W ramach wspomnianych kategorii firm działalność handlowa wymaga zarejestrowania przedsiębiorstwa w ciągu miesiąca od startu biznesu. Może to być np. jednoosobowa działalność gospodarcza.

Zawody rzemieślnicze obejmują m.in. handel i rzemiosło w zakresie żywności, ale też zdrowia, budownictwa czy sztuki. Firma lub osoba (jeśli nazwa firmy jest Twoim imieniem i nazwiskiem) musi być zarejestrowana w Izbie Handlowej.

Wolne zawody, np. architektów, inżynierów, lekarzy czy bankierów, obowiązują różne przepisy. Najczęściej są to osoby samozatrudnione, które nie muszą mieć zezwolenia na prowadzenie działalności. Pracę wykonują najczęściej we własnym imieniu.

Niezależnie od formy prowadzonej działalności istnieje konieczność rejestracji w organach podatkowych oraz obowiązek zgłoszenia się jako płatnik VAT i do ubezpieczenia społecznego. Wiele z formalności można sfinalizować elektronicznie. Warto podkreślić, że w Luksemburgu do uzyskania zgody na prowadzenia działalności firma musi wskazać fizyczny adres, który jest jej siedzibą.

Potrzebujesz wsparcia przy sfinalizowaniu formalności? Maksymalnie skrócimy cały proces i pomożemy w założeniu spółki. Skorzystaj z naszego doświadczenia.

Spółka w Luksemburgu: Societe a Responsabilite Limitee (SARL)

Societe a Responsabilite Limitee (SARL) to odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jej minimalny kapitał zakładowy wynosi 12 500 Euro. Musi on zostać wpłacony w całości najpóźniej w momencie zawiązania spółki. Środki można wykorzystać na bieżące potrzeby przedsiębiorstwa po rozpoczęciu działalności.

Spółka w Luksemburgu: Societe Par Actions, Societe Anonyme

Kapitał zakładowy spółki akcyjnej to 31 000 euro. Firmę zakłada się po wpłaceniu z niego minimum 25%. Dyrektorem może być osoba fizyczna lub prawna, która nie jest rezydentem Luksemburga. Spółka akcyjna musi mieć minimum 3 dyrektorów. Umowa przedsiębiorstwa powinna być sporządzona w formie aktu notarialnego. Odpowiedzialność udziałowców ogranicza się do wysokości wniesionego kapitału.

Spółka w Luksemburgu: Societe En Nom Collectif

Do założenia spółki jawnej potrzebnych jest przynajmniej 2 udziałowców. Każdy z nich ma nieograniczoną odpowiedzialność i dotyczy to także majątku prywatnego. Kapitał zakładowy nie jest wymagany, ale wspólnicy mogą zdecydować, że wniosą go w ustalonej wysokości. Statut spółki jest tylko częściowo publikowany.

Spółka w Luksemburgu: Societe En Commandite Par Actions

Przy zawiązaniu spółki komandytowo-akcyjnej potrzebny jest kapitał zakładowy w wysokości 31 000 euro. Również w tym wypadku do zarejestrowania firmy trzeba wnieść minimum 25% kapitału zakładowego. W spółce musi być minimum siedmiu udziałowców, a umowa spółki powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.

Jak założyć firmę w Luksemburgu?

Dokumenty niezbędne do założenia spółki można znaleźć w Centrum Informacji Gospodarczej Izby Handlowej (Espace Enterprises) lub na rządowych stronach Luksemburga. Obowiązuje opłata skarbowa w wysokości 24 euro.

Wszystkie wnioski i dokumenty powinny być przetłumaczone na język francuski lub niemiecki przez tłumacza biegłego. Administracja potrzebuje około 3 miesięcy, aby zarejestrować firmę. Zezwolenie można odebrać w Centre Commun de la Securite Sociale (Centrum Ubezpieczeń Społecznych).

Spółki publiczne otrzymują zgodę na prowadzenie działalności pocztą. Wszystkie pozwolenia mają formę karty, którą trzeba okazać np. na żądanie organu kontrolującego. Numer pozwolenia musi być widoczny np. w e-mailach, na stronie internetowej, witrynie sklepowej czy witrynie handlowej.

Emigranci, którzy mieszkają w Luksemburgu krócej niż 5 lat i chcą założyć działalność, muszą przedstawić w ratuszu (Centre Emilie Hamilius w Luksemburgu) dowód dobrej reputacji. Jest to rodzaj rejestru karnego połączony z zaświadczeniem o braku upadłości lub oświadczenie złożone pod przysięgą przed notariuszem.

Pomożemy założyć Ci spółkę w Luksemburgu i zajmiemy się formalnościami. Nasi doświadczeni prawnicy działają szybko i bardzo sprawnie. Przekonaj się, co możemy dla Ciebie zrobić.

Spółka w Luksemburgu – koszty założenia

Wydatki związane z założeniem spółki nie są wygórowane. Opłaty notarialne, rejestracyjne i inne koszty prawne to koszt rzędu 1 000 euro lub więcej. Wspomniane już zezwolenie na prowadzenie działalności, czyli stempel podatkowy, to wydatek 24 euro.

Firma w Luksemburgu – założenie spółki offshore

Rejestracja spółki jest stosunkowo prosta, co jest domeną wszystkich popularnych centrów finansowych offshore i rajów podatkowych na całym świecie. Takie rozwiązanie może dać firmie oraz jej zleceniodawcom wiele korzyści. Przede wszystkim są to kwestie podatkowe, a często brak tego rodzaju płatności. Zazwyczaj można liczyć także na brak księgowości, a także brak wymiany informacji pomiędzy różnymi organami skarbowymi, np. tymi z Polski.

Spółka w Luksemburgu a finansowanie działalności

Przy rozpoczynaniu działalność na terenie księstwa istnieje szansa na uzyskanie pomocy finansowej na start. Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą otrzymać dotacje lub obniżone oprocentowanie pożyczek.

Istnieje jednak kilka warunków, które trzeba spełnić, aby dostać wsparcie. Wśród nich jest np. konieczność inwestycji w środki trwałe, uczestnictwo w wystawach czy choćby inwestycje związane z ochroną środowiska. Bankiem, który specjalizuje się w finansowaniu inwestycji, jest Societe Nationale de Credit et d’Investissement.

Izba Handlowa w Luksemburgu ma swoją spółkę Mutualité de Warningnement et d’Aide aux Commerçants, która zajmuje się gwarancjami kredytowymi. Dzięki temu nowe przedsiębiorstwo może uzyskać kredytowanie w bankach komercyjnych.

Zakładanie spółek w Luksemburgu

Księstwo Luksemburga to niewielkie państwo o wielkich możliwościach. Jest to jedna z najbardziej przyjaznych jurysdykcji podatkowych na świecie, a także siedziba wielu banków, w tym Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Luksemburg jest uważany za raj podatkowy. Dobra reputacja księstwa sprawia, że wiele osób i firm o globalnej reputacji korzysta z oferowanych tam usług bankowych. Nic dziwnego, bo Luksemburg to gwarant spokoju i poufności.

Zamień wysokie podatki na bezpieczną oazę finansową w Luksemburgu. Wysoka kultura bankowości i przyjazne przepisy sprawią, że Twój biznes rozkwitnie. Szanujemy Twój czas, dlatego pomożemy Ci w przygotowaniu dokumentacji i niezbędnych formalności. Postaw na skuteczność i skontaktuj się z nami.

Procedura rejestracji spółki

Rejestracja spółki:

  • Sporządzenie aktu założycielskiego;
  • Wpłacenie kapitału założycielskiego na konto oraz uzyskanie potwierdzenia z banku;
  • Zarejestrowanie spółki w Rejestrze Handlowym;
  • Uzyskanie licencji biznesowej;
  • Uzyskanie numeru VAT.

Udziałowcy:

Wymagany jest minimum jeden wspólnik do założenia spółki. Maksymalnie może być 40 wspólników. Dopuszczalni są zagraniczni udziałowcy.

Zarząd:

Wymagany jest minimum jeden dyrektor do kierowania firmą.

Nadzór:

Spółki mające minimum 150 pracowników muszą ustanowić mieszaną radę zakładową, składającą się zarówno z reprezentantów pracodawcy jak i reprezentantów pracowników w takiej samej ilości.

Siedziba:

Spółka musi mieć adres rejestrowy na terenie Luksemburga.

Termin:

Czas założenia spółki wynosi około 2 tygodnie.

Kapitał:

Kapitał wynosi 12500 Euro i jest wpłacany na konto w całości podczas rejestracji spółki.

Jeśli zainteresował Cię powyższy wpis i chcesz wiedzieć więcej na poruszony w nim temat zapraszamy do współpracy z nami. Specjaliści z biura naszej kancelarii prawnej w Warszawie są do Twojej dyspozycji, skontaktuj się już dzisiaj i daj sobie pomóc. Jeśli szukasz wsparcia prawnego w prowadzeniu działalności za granicą zapraszamy na stronę departamentu spółek zagranicznych i międzynarodowego doradztwa podatkowego.

Firma w Luksemburgu a podatki i finanse

Rezydencja podatkowa spółki

Przedsiębiorstwo jest rezydentem jeżeli jego siedziba lub zarząd znajdują się w Luksemburgu. Rezydenci płacą podatek od dochodów pochodzących zarówno z działalności w kraju jak i tej poza nim. Nierezydenci płacą podatek tylko od dochodów uzyskanych w Luksemburgu. Dochód podlegający opodatkowaniu jest obliczany na podstawie zysku wykazanego w bilansie handlowym.

Firma w Luksemburgu a stawka CIT

  • 18% dla przedsiębiorstw, których dochód przekracza 30000 Euro
  • 15% dla przedsiębiorstw, których dochód nie przekracza 25000 Euro
  • Dla firm, których dochód znajduje się w przedziale 25000-30000 Euro podatek wynosi 3750 Euro + 33% dochodów przekraczających 25000 Euro.
  • Do każdego rozliczenia dodawana jest opłata solidarnościowa w wysokości 7%.

Wydatki związane z prowadzeniem działalności mogą zostać ujęte jako koszt uzyskania przychodu i pomniejszyć podstawę opodatkowania. Amortyzacji zazwyczaj dokonuje się metodą liniową. Dla środków trwałych dopuszczalna jest również metoda degresywna. W przypadku tej drugiej stopa amortyzacji nie może przekroczyć trzykrotności stopy metody liniowej lub 30%. Od 2017 roku starty mogą być odliczane tylko przez następne 17 lat. Te które powstały przed 2017 rokiem, nie podlegają takiemu ograniczeniu i mogą być odliczane w dowolnym momencie w przeszłości. Odliczanie wsteczne jest niedozwolone.

Przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania

W zakresie dokumentacji cen transferowych organy podatkowe mogą zażądać przedstawienia dokumentacji celem weryfikacji transakcji między powiązanymi podmiotami. Nie ma jako takich zasad niedostatecznej kapitalizacji, jednakże w praktyce administracja podatkowa stosuje wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego w wysokości 85:15. Międzynarodowe przedsiębiorstwa muszą przygotować raport ze swojej działalności w każdym kraju zgodnie z wytycznymi OECD.

Rachunkowość firmy w Luksemburgu

Rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy lub rok obrachunkowy. Deklaracje podatkowe wraz z płatnościami muszą być złożone do 31 maja następnego roku podatkowego. Deklaracje składa się w formie elektronicznej. W szczególnych przypadkach przedsiębiorstwo może wyrazić swój dochód w walucie innej niż Euro. Składanie skonsolidowanych sprawozdań jest dozwolone. Spółka dominująca musi posiadać minimum 95% udziałów spółki powiązanej. Sprawozdanie może zostać również złożone przez dwie spółki podlegające pośrednio lub bezpośrednio temu samemu przedsiębiorstwu (które w tym wypadku nie podlega temu sprawozdaniu). Termin przedawniania wynosi 5 lat od końca roku, w którym powstało zobowiązanie podatkowe. W przypadku unikania płacenia podatków bądź oszustw okres ten może być wydłużony do 10 lat.

Podatki u źródła

Dywidendy wypłacane nierezydentowi są objęte podatkiem w wysokości 15%, chyba że umowy podatkowe go obniżają.

Firma w Luksemburgu a VAT

Standardowa stawka wynosi 17% (obniżone mają kolejno 14%; 8%; 3%). Co do zasady wszyscy podlegają rejestracji VAT. Deklaracje składane są rocznie (do 1 marca lub 1 maja w zależności od sytuacji przedsiębiorcy), kwartalnie lub miesięcznie (w ciągu 15 dni od końca okresu podatkowego) w zależności od obrotu.

Inne podatki

  • Przy sprzedaży nieruchomości stawka podatkowa wynosi od 0,7% do 1% wartości nieruchomości. Stawki te mogą być mnożone przez współczynniki zależne od lokalizacji i rodzaju nieruchomości.
  • Podstawowa stawka podatku od transferu nieruchomości wynosi 6% jej wartości. Do tego doliczany jest podatek od transkrypcji w wysokości 1%. Za transfer nieruchomości w mieście Luksemburg może obowiązywać dodatkowa opłata w wysokości 50% podatku transferowego.
  • Opłata skarbowa o różnych stawkach jest nałożona na między innymi rejestrację aktów notarialnych.
  • Cło jest nakładane na produkty pochodzące z poza UE. Akcyza nałożona jest na prąd, gaz, oleje, tytoń i alkohol.
  • Podatki te są nałożone na sprzęt elektryczny i elektroniczny a także na materiały, z których wykonuje się opakowania.

Podsumowanie

Stawka podatku:– Podatek od zysków kapitałowych: 29.22%– Podatek miejski: 6,75%
– Podatek od zysków kapitałowych: 21%
– Podatek od zysków i należności licencyjne: 0%
– Podatek od dywidend: 15%
– VAT: 17%
Kapitał minimalny12500 € płatne w całości przy zakładaniu spółki
UdziałowcyMinimum jeden partner (jednoosobowa spółka SARL), maksymalnie 450. Częstą praktyką jest wykorzystanie udziałowca nominowanego.
Zagraniczni udziałowcyTak
ZarządPrzynajmniej jeden dyrektor.
Holding zagranicznyTak
Wymogi prawneRoczny audyt wymagany po przekroczeniu określonej wielkości.
Termin2 tygodnie od otrzymania wszystkich dokumentów
SiedzibaW Luksemburgu, biuro wirtualne lub stacjonarne
KsięgowośćSprawozdawczość, audyt
Firma w Luksemburgu – podsumowanie

Lokalne prawo pracy

Prawa pracownika:

Umowa o pracę jest obowiązkowa i jest na czas nieokreślony. W wyjątkowych sytuacjach wskazanych przez prawo umowa może być na czas określony. Wszyscy zatrudnieni mają prawo do stawki minimalnej. Pracownicy cieszą się szerokim zakresem ochrony, mają oni również prawo do informacji oraz konsultacji, a w niektórych przypadkach nawet do wpływania na politykę firmy.

Czas pracy:

Czas pracy wynosi 40 godzin tygodniowo. Maksymalna jego długość to 48 godzin wraz z nadgodzinami. Dziennie można pracować najwyżej 10 godzin. Dopuszczalne są wyjątki ale wiąże się to z uzyskaniem dodatkowych pozwoleń. Minimalnie za nadgodziny przyznawane jest 40% premii. Stawki za pracę w niedziele i święta są znacznie wyższe. W niektórych przypadkach pracownik otrzymuje również dodatkowy czas wolny. Pracownicy mają prawo do 25 dni płatnego urlopu po przepracowaniu 3 miesięcy u pracodawcy. W ciągu roku jest 10 dni ustawowo wolnych. Zatrudnieni mogą również otrzymać dodatkowe dni wolne z powodów rodzinnych.

Płace:

Wynagrodzenia najczęściej są ustalane w układach zbiorowych. Wzrost kosztów utrzymania automatycznie oznacza wzrost płac. Wynagrodzenie dla kadry kierowniczej jest ustalane w drodze negocjacji. Płace powiązane są z indeksem cen detalicznych. W wielu firmach jest bonus w postaci trzynastej pensji.

Ubezpieczenia społeczne:

Pracodawca płaci 8% wynagrodzenia brutto pracownika na system emerytalny.  Składki na ubezpieczenia są wpłacane do sprecyzowanej wysokości rocznego wynagrodzenia. Firmy oraz pracownicy płacą po 3,05% dla zwykłego wynagrodzenia na świadczenia zdrowotne, dla dodatków jest to 2,8%. Pracodawca płaci również 1,15% na ubezpieczenie od wypadków a także od 0,42% do 2,64% do zakładu ubezpieczeń na zasiłek chorobowy.

Rozwiązanie stosunku pracy:

Przynajmniej 2-tygodniowe wypowiedzenie jest potrzebne aby zwolnić osobę na okresie próbnym, decyzja nie musi być usprawiedliwiona ważnymi powodami.

Jeżeli zarówno pracownik jak i pracodawca zdecydują się rozwiązać umowę jedynym wymogiem jest sporządzenie tej decyzji na piśmie.  W innych przypadkach podwładny musi otrzymać pisemne wypowiedzenie. Długość okresu wymówienia jest zależna od ilości przepracowanych lat. W przypadku jego braku zwolnionemu przysługuje odszkodowanie. Na żądanie pracownika musi zostać przedstawione szczegółowe wyjaśnienie powodu wypowiedzenia. W firmach zatrudniających więcej niż 150 osób przed zwolnieniem musi się odbyć rozmowa z zatrudnionym. Pracownik może odwołać się od decyzji pracodawcy w sądzie w ciągu 3 miesięcy, jeżeli wygra, firma musi wypłacić mu odszkodowanie lub ponownie go zatrudnić.

Pracownik może również zostać zwolniony w trybie natychmiastowym bez okresu wypowiedzenia, jednakże przed wykonaniem takiego kroku pracodawca musi przeprowadzić z nim rozmowę.

Wszyscy pracujący minimum 5 lat są uprawnieni do otrzymani odprawy, która jest wysokości co najmniej miesięcznej pensji.

Jeżeli firma planuje zwolnić 7 lub więcej pracowników w ciągu 30 dni lub 15 i więcej w ciągu 3 miesięcy musi porozumieć się ze związkami zawodowymi, jeżeli nie zostanie ono osiągnięte decyzja może zostać narzucona przez Krajowy Urząd Pojednawczy. W przypadku grupowych zwolnień minimalny okres wypowiedzenia wynosi 75 dni, ale może on zostać wydłużony na podstawie układów zbiorowych. Rząd może go dodatkowo wydłużyć do 90 dni a w przypadkach gdy firma otrzymuje rządowe wsparcie finansowe do 120 dni.

Pozostałe informacje

Luksemburg to jedna z najciekawszych jurysdykcji na świecie pod kątem podatkowym. Wynika to z wielu czynników takich jak:

  • sieć korzystnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;
  • reżim holdingowy;
  • atrakcyjne zasady rządzące rezydencją podatkową
  • atrakcyjne stawki opodatkowania.

Uwaga – planowanie podatkowe z wykorzystaniem spółek w Luksemburgu należy realizować jedynie z udziałem wykwalifikowanych doradców.

Chcesz założyć spółkę w Luksemburgu?

Kontakt

Kontakt

Skontaktuj się z nami wypełniający formularz znajdujący się na dole strony.
Pamiętaj, im więcej informacji podasz nam na początku współpracy, tym szybciej będziemy w stanie przygotować dla Ciebie ofertę. Jeśli uznamy to za konieczne ze względu na zakres zapytania zaproponujemy Ci płatną konsultację mającą na celu przygotowania dla Ciebie oferty z elementami planowania podatkowego.

Płatność

Płatność

Wybierz metodę płatności – akceptujemy przelewy oraz płatność kartą kredytową/debetową oraz blikiem.

Etap zbierania informacji niezbędnych do założenia spółki

Etap zbierania informacji niezbędnych do założenia spółki

Po akceptacji naszej oferty wyślemy Ci listę informacji i dokumentów, których będziemy potrzebowali żeby szybko i skutecznie założyć dla Ciebie spółkę. Na tym etapie nasi specjaliści służyć Ci będą fachową poradą i doświadczeniem umożliwiającym sprawne zebranie wymaganych dokumentów i informacji.

Odbiór dokumentów spółki

Odbiór dokumentów spółki

Po rejestracji spółki poinformujemy Cię o uzyskaniu dokumentów – możemy je wysłać do Ciebie kurierem, bądź umówić się na ich odbiór w siedzibie kancelarii. Jeśli wybrałeś usługę założenia rachunku bankowego wymagającą osobistego stawiennictwa, nasz specjalista przekaże Ci dokumenty spółki przy okazji asysty w założeniu rachunku bankowego.

Wyróżniony ekesper

Michał Gawlak

Partner, Radca Prawny

Jesteś zainteresowany?

    Cel założenia spółki
    Wstępna konsultacja obejmująca optymalizację struktury
    Kancelaria CGO Legal CGO Finance