CFC – pod tym pojęciem należy upatrywać nie tylko obowiązku podatkowego – podatku od zagranicznej spółki kontrolowanej, ale również dodatkowych obowiązków sprawozdawczych. Jednym z nich jest obowiązek sporządzania rejestru spółek kontrolowanych.
Spis treści
- Podatek od zagranicznej jednostki kontrolowanej – obowiązek podatkowy
- Podstawa prawna rejestru podmiotów wykazującego zagraniczne jednostki
- Szczegółowy zakres rejestru podmiotów kontrolowanych jednostek zagranicznych i skutki jego braku
Podatek od zagranicznej jednostki kontrolowanej – obowiązek podatkowy
W cyklu wpisów dotyczących CFC wykazane były już jego główne założenia, a także szereg kwestii bardziej szczegółowych. Poruszyliśmy tematy zarówno natury stricte prawniczej jak i z pogranicza rachunkowości i prawa podatkowego.
Istotną zagadnienia CFC jest analiza, czy podmiot zagraniczny kontrolowany przez polskiego rezydenta podlega opodatkowaniu w Polsce. Jednak sam obowiązek podatkowy to nie wszystko. Ustawodawca zobowiązał również do prowadzenia rejestru spółek kontrolowanych.
Podstawa prawna rejestru podmiotów wykazującego zagraniczne jednostki
Obowiązki CFC znajdziesz w ustawach o podatku dochodowym. Zerknij w art. 24a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U.2021.1800 z dnia 2021.10.04 – dalej ustawy o CIT) oraz art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym (tj. Dz.U.2021.1128 z dnia 2021.06.24 – dalej jako ustawa o PIT).
Zgodnie z przepisami podatnicy są obowiązani do prowadzenia rejestru w dwóch zakresach tj.:
- zagranicznych jednostek, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2 oraz pkt 3 lit. a,
- a w przypadku zagranicznych jednostek posiadających siedzibę lub zarząd na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego – rejestru zagranicznych jednostek spełniających warunki określone w ust. 3 pkt 3.
W skrócie zatem rejestrujemy a następnie ewidencjonujemy podmioty z rajów podatkowych. Druga kategoria – zagraniczne spółki kontrolowane.
Szczegółowy zakres rejestru podmiotów kontrolowanych jednostek zagranicznych i skutki jego braku
Zwrócić należy uwagę, że doniosłym skutkiem braku prowadzenia rejestru dochód organ określi na podstawie oszacowania, zgodnie z ordynacja podatkową, co opisane zostało w ust., 16 powołanych przepisów.
Jeżeli jednostka prowadzi rzeczywistą i istotna działalność na terenie UE to ,,nie podpada” pod CFC. Powinna jednak być ujęta w rejestrze, gdyż działanie tego przepisu z jakiegoś powodu nie zostało wyłączone w dyspozycji normy opisanej w ust. 18 wyżej powołanych przepisów.
W czym odnajdujemy największy problem związany z rejestrami ? W tym samym co w całej istocie CFC tj. prawidłową identyfikacją. Które podmioty uznajemy za zagraniczne jednostki kontrolowane? Które powinny być objęte normami, a które nie? Treść rejestru nie jest określona, natomiast jego struktura logiczna nie powinna budzić wątpliwości. W najdokładniejszej i najbezpieczniejszej wersji sugeruje się wskazanie danych podmiotu oraz podstawy prawnej ujęcia w rejestrze. Warto ująć daty wpisu oraz daty aktualizacji np. co pół roku lub po zmianach w podmiocie.
Jeśli interesuje Cię tematyka CFC i chcesz wiedzieć więcej zapraszamy na naszą stronę „Zagraniczna spółka kontrolowana – podatek CFC„. Jeśli chciałbyś skonsultować Twój konkretny przypadek, nasi specjaliści są do Twojej dyspozycji. Skontaktuj się z nami już dziś.