Obsługa platform typu marketplace

Obsługa platform typu marketplace

Jesteś lub chcesz być operatorem interfejsu elektronicznego? Czyli inaczej – marketplace? Nasza kancelaria będzie Twoim partnerem który wesprze Cię w budowaniu Twojego marketplace. Zajmujemy się obsługą platform typu marketplace.

Chcesz założyć swoją platformę?

Przeprowadzimy Cię krok po kroku przez proces otwarcia marketplace.

Podatki dochodowe a marketplace

Prawidłowy wybór jurysdykcji dla marketplace ma niebagatelny wpływ na zasady rozliczeń w podatku CIT. W optymalnym modelu platforma osiąga przychód jedynie z tytułu prowizji za świadczoną usługę pośrednictwa między merchantem a konsumentem.

Podatek VAT a marketplace

Obecnie interfejs elektroniczny może ale nie musi rozliczać sprzedaż w systemie OSS (np. będąc platformą towarową). Pomożemy Ci zdecydować, która z tych opcji będzie dla Ciebie korzystniejsza.

Dyrektywa PSD 2

Dyrektywa PSD 2 wymaga uzyskania statusu instytucji płatniczej dla podmiotów będących pośrednikami płatniczymi między sprzedawcami i kupującymi. Jeżeli operator elektroniczny przyjmuje środki od konsumentów i przekazuje je merchantom – wówczas unijna dyrektywa nie pozostawia złudzeń. Znamy kilka opcji które operatorzy mogą wybrać, aby działać zgodnie z obowiązującym prawem.

Operatorzy płatności

Kluczowym aspektem każdego marketplace są integracje z operatorami płatności. Payment processorzy to podstawa sukcesu. Wybór dobrego operatora gwarantuje płynność finansową przedsiębiorstwa oraz zachowanie reputacji firmy. Współpracujemy z operatorami specjalizującymi się w dostarczaniu rozwiązań płatniczych dla marketplace.

Regulaminy i RODO

W ramach obsługi platform typu marketplace przygotowujemy regulaminy i checkboxy. To zadanie należy powierzyć specjalistom – regulamin wpływa na kwalifikację podatkową działalności marketplace – czy podmiot ma być sprzedawcą czy jedynie pośrednikiem? Kto zajmie się obsługą reklamacji? Czy pośrednik, czy też może merchant handlujący na platformie?

Regulamin często traktowany jest jako konieczność, którą przedsiębiorcy kopiują od konkurencji. Nie warto tego robić – raz że jest to nielegalne, dwa – nie zabezpieczy interesów platformy w sposób skuteczny.

Centrum serwisowe i IP

Rzadko który marketplace jest jednocześnie stroną umów o pracę oraz właścicielem IP. O ile domeny muszą być w posiadaniu platformy celem skutecznej integracji płatności, tak kluczowe aktywa utrzymywane są w dedykowanej strukturze korporacyjnej. W tym punkcie przenikają się planowanie korporacyjne z praktyką biznesową – najłatwiej prowadzić biznes z wykorzystaniem jednego podmiotu. To jednak może okazać się nieoptymalne biorąc pod uwagę inne czynniki – ochrony majątku i podatkowe.

Formularz kontaktowy

    CGO Group

    CGO Group
    Anna Ślusarek
    Specjalista ds. administracyjnych
    Kancelaria CGO Legal CGO Finance