|
Przychód najemcy z tytułu odpracowanego czynszu?Jedna z gmin wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej w sprawie przychodu najemcy mieszkania komunalnego z tytułu odpracowania zaległości czynszowych. Istota pytania zadanego fiskusowi dotyczyła tego, czy gmina będzie zobowiązana jako płatnik do obliczenia, potrącenia oraz odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości świadczenia rzeczowego (pracy) najemcy, które to świadczenie będzie stanowić spłatę długu w postaci zaległego czynszu. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 3 lutego 2016 o sygn. ITPB2/4511-1081/15/AB stwierdził, że przychód taki nie powstanie, a więc gmina nie będzie miała obowiązku pobrania zaliczek na podatek. |
Rygor natychmiastowej wykonalności nawet z powodu bliskiego terminu przedawnieniaZ ostatniego orzecznictwa sądowego w sprawach podatkowych wynika, że przesłanki zastosowania rygoru natychmiastowej wykonalności – określone w Ordynacji podatkowej – wobec nieostatecznych decyzji podatkowych właściwie nie mają znaczenia. Przykładowo, NSA w wyroku z dnia 13 stycznia 2016 r. w sprawie o sygn. II FSK 2317/15 orzekł, że bliski upływ terminu przedawnienia daje fiskusowi prawo do zastosowania rygoru natychmiastowej wykonalności. W przedmiotowej sprawie, fiskus swoje działanie motywował jedynie 2-miesięcznym okresem pozostałym do przedawnienia zobowiązania podatkowego. |
Rada nadzorcza spółki nie generuje przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeńJeżeli rada nadzorcza wykonuje swoje zadania nieodpłatnie, to nie zawsze w takiej sytuacji musi powstać dla spółki przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Mianowicie, w sprawie rozstrzyganej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o sygn. IPPB6/4510-487/15-2/AK, członkowie rady nadzorczej spółki z o.o. byli jednocześnie pracownikami grupy kapitałowej, do której należał udziałowiec owej spółki. Wykonywanie przez nich zadań w radzie nadzorczej nie powoduje zatem powstania dla spółki przychodu, gdyż działają oni w interesie udziałowca, a nie spółki. |
Klauzula obejścia prawa podatkowego zdaniem RCLRządowe Centrum Legislacji w opinii z dnia 21 stycznia 2016 r.sygn. RCL.DPG.550.18/2015, stwierdza, że projekt klauzuli obejścia prawa przygotowywany przez Ministerstwo Finansów ma szereg błędów i może być niekonstytucyjny. Mianowicie, wiceprezes RCL argumentuje, że: – projekt może prowadzić do subiektywizacji rozstrzygnięć organów podatkowych; – naruszenie pewności prawa przez klauzulę może m. in. polegać na wyłączeniu ochrony prawnej wynikającej z wcześniej uzyskanej interpretacji indywidualnej; – dochodzi do osłabienia instytucji Rady do spraw Unikania Opodatkowania; – opinie zabezpieczające mają niejasny charakter prawny i nie gwarantują poziomu ochrony adekwatnego do interpretacji indywidualnych. |