Od 19 października 2015 roku w Portalu Podatkowym można dokonać weryfikacji Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP). Jest to następna zmiana zmierzająca do pełnej informatyzacji rejestrów i zapewnienia większego bezpieczeństwa w stosunkach gospodarczych.
Dane w systemie pochodzą z Centralnego Rejestru Podatników – Krajowej Ewidencji Podatników (CRP-KEP). Będą one aktualizowane co dwadzieścia cztery godziny. Ma to zapewnić stały dostęp do aktualnych informacji.
Wprowadzenie w odpowiedniej rubryce NIP uruchomi procedurę, która zakończy się zwrotem odpowiedniego komunikatu. Może on stanowić potwierdzenie poprawności NIP bądź wskazanie, że został on uchylony czy też unieważniony. Raport ten będzie można wydrukować.
Wcześniej, 26 czerwca 2015 roku wprowadzono do Portalu Podatkowego możliwość sprawdzenia statusu podmiotu w VAT (podatku od towarów i usług). Funkcja ta jest szczególnie przydatna dla tych podatników, którzy stosują mechanizm odwrotnego obciążenia podatkiem VAT określonych towarów bądź usług.
Na podstawie NIP uzyska się w ten sposób informację, czy dany podmiot jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, biernym lub też wcale nim nie jest. Raport ten również da się wydrukować.
Co ważne, wciąż obowiązują przepisy, które pozwalają na uzyskanie zaświadczenia z właściwego urzędu skarbowego w formie pisemnej (po złożeniu odpowiedniego wniosku). Podobnie urzędnicy wciąż udzielą informacji telefonicznie.
Wszelkie usługi w ramach Portalu Podatkowego są dostępne na urządzeniach stacjonarnych jak i mobilnych, o ile zostały na nich zainstalowane kompatybilne przeglądarki internetowe.
Autor tekstu: Patryk Szulc
Źródło informacji: Ksiegowosc.infor.pl